Pengurusan dan Pentadbiran Sekolah
Definisi pentadbiran dan pengurusan sekolah:
Dalam sesebuah
organisasi termasuk organisasi pendidikan, pentadbiran atau pengurusan adalah
penting bagi sesebuah sekolah. Tanpa pengurusan yang cekap, proses pengeluaran
tidak dapat berjalan dengan baik. Dalam proses pentadbiran, ia berlaku sama ada
di dalam sesebuah organisasi yang besar mahupun kecil serta organisasi formal atau
tidak formal. Untuk menguruskan sesebuah organisasi, seseorang pentadbir atau
pemimpin seharusnya memahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan
pentadbiran.
Dalam
organisasi, konsep pentadbiran dan pengurusan sekolah selalu digunakan dan saling
bertukar ganti. Definisi pengurusan adalah lebih kurang sama dengan
pentadbiran, iaitu proses mengarah, mengawal sesuatu institusi yang melibatkan
perancangan. Di Malaysia istilah pentadbiran lebih kerap digunakan kerana ia
lebih mengutamakan perkhidmatan berbanding keuntungan. Walaubagaimanapun, ramai
yang bersetuju bahawa pentadbiran dan pengurusan tiada perbezaan.
Perkara yang penting dalam aspek definisi pentadbiran pendidikan ialah:
- Pengendalian
- Matlamat
- Kualiti
- Keberkesanan
- Merujuk kepada sumber fizikal dan manusia
1. Tugas pentadbiran sekolah:
1.1
Proses
pentadbiran sekolah
Proses pentadbiran mestilah bermula
dengan merancang kemudian membuat keputusan serta memberitahu keputusan yang
telah diambil, mengadakan proses kawalan untuk mencapai keputusan yang telah
ditentukan dan menilai kembali aktiviti-aktiviti. Pusingan ini dapat membantu
pengetua dalam menjalankan fungsi pentadbiran sekolahnya.
v
Merancang
v
Membuat
keputusan
v
Komunikasi
v
Mengawal
v
Menilai
1.2
Pengetua
juga hendaklah melaksanakan tugas-tugas berikut:
v
Menentukan
keperluan dan mengenal pasti masalah.
v
Mencari
maklumat, menentukan sumber dan menyediakan khidmat bimbingan.
v
Mencadangkan
polisi-polisi, tindakan dan memberi cadangan-cadangan alternatif.
v
Merancang
dan melaksanakan perancangan.
v
Menilai
kemakmuran.
2. Tugas
pengurusan sekolah:
2.1
Peranan
pengetua
Ø
Memahami
dan mengetahui secara mendalam tentang Falsafah Pendidikan Negara yang terjelma
dalam falsafah pendidikan sekolahnya, termasuk matlamat KBSR.
Ø
Membimbing,
menyedar dan menyelia guru-guru di bawahnya ketika melaksanakan tugas mereka
untuk memastikan segala program dan kegiatan yang dijalankan itu sesuai,
selaras dan secocok dengan falsafah dan matlamat pendidikan tersebut.
Ø
Memainkan
peranan yang positif dan serius untuk menjamin staf profesionalnya bukan sahaja
setakat memahami bahkan juga bertindak untuk mencapai matlamat pendidikan yang
ditetapkan, sama ada secara tersurat atau tersirat.
Ø
Mempunyai
peranan dan tanggungjawab ke atas kejayaan pencapaian hasrat, cita-cita dan
kehendak falsafah serta matlamat pendidikan sesebuah sekolah.
Ø
Membimbing
dan mendorong serta meransang guru untuk bekerja dengan semangat dedikasi dan komitmen
yang tinggi dengan menggunakan kemahiran berkomunikasi.
Ø
Menjadikan
sekolahnya sebagai lambang kepada segala nilai, kepercayaan, cita-cita dan hasrat
yang diperjuangkan oleh sekolahnya serta berkeupayaan untuk menjelaskan tujuan
dan rasional di sebalik pelaksanaan kurikulum dan kokurikulum sekolah kepada
semua pihak yang berkenaan.
2.2
Peranan
guru
a)
Sebagai
pendidik, guru-guru seharusnya menguasai pelbagai kemahiran iaitu:
Ø
Kemahiran
belajar ke arah mempertingkatkan potensi pelajar-pelajar dalam proses
pembelajaran.
Ø
Kemahiran
berfikir ke arah mewujudkan pemikiran yang lateral iaitu bersikap positif,
kreatif dan inovatif.
Ø
Kemahiran
merancang ke arah mewujudkan sistem penyampaian yang berkesan serta
bersistematik.
Ø
Kemahiran
menyediakan bahan pengajaran/pembelajaran ke arah mewujudkan pendekatan yang
lebih bersifat ‘resource base’ dalam proses pengajaran.
Ø
Kemahiran
mengajar iaitu dapat menggabungkan aspek-aspek teori-teori, pedagogi dan
teknologi pendidikan untuk diintegrasikan dalam pengajaran.
Ø
Kemahiran
menilai supaya dapat membuat analisis dan diognisis terhadap pencapaian pelajar
dan hubungkaitnya dengan objektif pembelajaran.
Ø
Kemahiran
membuat kajian pendidikan ke arah membudayakan masyarakat yang peka terhadap
perkembangan penyelidikan dalam menentukan kualiti pendidikan.
Ø
Kemahiran
berkomunikasi secara lisan dan tulisan ke arah melahirkan masyarakat yang
penyayang, mempunyai nilai-nilai murni, bersefahaman serta semangat bekerjasama
dalam satu pasukan.
Ø
Kemahiran
mengurus dan menjalankan aktiviti luar ke arah melahirkan generasi yang
mempunyai nilai kepimpinan yang tinggi, sihat, berpengalaman, dinamik dan peka
terhadap persekitaran luaran.
Ø
Kemahiran
menangani masalah dan cabaran ke arah membentuk jiwa yang rasional berkeupayaan
mengawal emosi dan bertanggungjawab dalam menjalankan tugas.
Ø
Kemahiran
berusaha ke arah perkembangan kendiri ke arah memupuk imej kendiri
(self-image), kesedaran diri (self-awareness) sebagai salah satu aspek motivasi
diri.
3. Kurikulum
sekolah:
3.1
Adalah
berasaskan Kurikulum yang merangkumi perkara-perkara seperti kursus pengajian,
sukatan pelajaran penjadualan waktu pembelajaran, pengajaran dan pembelajaran
di dalam kelas, aktiviti-aktiviti di luar bilik darjah (kokurikulum) yang
dilaksanakan secara terancang dan bahan-bahan sokongan yang dicadangkan,
dihasilkan dan dibekalkan untuk pelaksanaan kurikulum di peringkat sekolah.
3.2
Terdapat
dua jenis kurikulum sekolah iaitu kurikulum tersurat dan kurikulum tersirat.
o
Kurikulum
tersurat – aspek-aspek yang telah ditetapkan dan dinyatakan secara jelas dan
terang seperti mata pelajaran, sukatan pelajaran, peruntukan masa, bahan-bahan
pengajaran, kaedah-kaedah pengajaran dan pengurusan pengajaran.
o
Kurikulum
tersirat – unsur-unsur yang tidak dirancang tetapi mempunyai pengaruh dan
memainkan peranan yang berkesan terhadap proses kurikulum.
3.3
Panitia
mata pelajaran:
o
Merancang
dan menyelaras pengurusan mata pelajaran masing-masing, memperbaiki dan
meningkatkan mutu dan kekesanan pengajaran dan pembelajaran.
o
Memperbaiki
dan mendapatkan strategi-strategi mengajar yang inovatif mengikut perkembangan
pendidikan semasa.
o
Memperbaiki
prestasi murid-murid di dalam peperiksaan sekolah atau peperiksaan awam dalam
mata pelajaran berkenaan.
o
Mewujudkan
semangat bekerjasama di antara panitia mata pelajaran dan persatuan akademik
yang ditubuhkan di sekolah.
4. Kokurikulum
sekolah:
4.1
Kepentingan
gerakerja kokurikulum adalah berasakan bahawa semua murid harus mempunyai
perseimbangan antara perkembangan mental dan perkembangan sosial, jasmani dan
rohani. Sekolah juga bertanggungjawab dalam menyediakan murid-murid untuk
keperluan masyarakat yang mana masyarakat juga mempunyai tanggungjawab yang
sama dalam mendidik murid-murid tersebut.
4.2
Antara
matlamat gerakerja kokurikulum yang hendak dicapai adalah:
Ø
Menyemaikan
kesedaran agama dan kepercayaan kepada Tuhan di kalangan murid-murid.
Ø
Memperseimbangkan
antara perkembangan mental dan fizikal murid-murid.
Ø
Mengukuhkan
perhubungan dan pergaulan di kalangan murid-murid dalam sekolah dan di antara
sekolah-sekolah.
Ø
Membina
dan meningkatkan suasana sekolah supaya lebih menarik dan menggembirakan.
Ø
Membina
dan meningkatkan kerjasama dan sumbangan dua hala di antara sekolah dengan ibu
bapa dan masyarakat setempat.
5. Kewangan
sekolah:
Tanggungjawab
tentang penggunaan kewangan sekolah diletakkan di bahu pengetua. Perbelanjaan
kewangan mestilah mengikut peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh
Peraturan Kewangan Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. Peraturan itu
termasuklah pemungutan wang, pengawalan perbelanjaan, penyimpanan dan
penyelenggaraan cek, resit dan sebagainya. Segala kerja perlulah dilaksanakan
secara betul dan bersistem supaya dapat memastikan kelancaran perjalanan
sekolah. Kemantapan kewangan sesebuah sekolah bergantung kepada kebijaksanaan
pengetua untuk membuat perancangan awal sebelum sesuatu perbelanjaan dilakukan.
Maka wang yang diperuntukkan kepada sekolah dan lain-lain wang dapat
dibelanjakan secara berfaedah kepada murid-murid khususnya dan kepada sekolah
amnya.
6. Pejabat
sekolah:
Pejabat sekolah merupakan pusat di
mana semua urusan luar dan dalaman dilakukan. Di situ juga terletaknya
pengurusan yang menjadi asas organisasi pendidikan. Di situlah tenaga
perkeranian memainkan peranan utama. Selain itu, permulaan hubungan sekolah
dengan pihak atasan yang berkaitan dengan pendidikan dan juga hubungan dengan
institusi-institusi lain serta masyarakat sekitar berlakunya di sini. Kepakaran
pengetua, penolong-penolong kanan dan juga pembantu tadbir dalam menyelesaikan
masalah yang dihadapi oleh guru dan murid membolehkan pengurusan pendidikan
berjalan dengan lancar.
o
Menggalakkan
pihak sekolah mewujudkan persekitaran sekolah yang selamat, bersih dan indah.
o
Mewujudkan
persekitaran sekolah yang kondusif kepada pengajaran dan pembelajaran.
o
Menanamkan
sikap sayang dan cinta kepada sekolah dan seterusnya mengurangkan perlakuan
merosakkan harta benda sekolah.
o
Menggalakkan
hubungan baik dan kerjasama di antara pihak sekolah dan masyarakat setempat
serta agensi-agensi lain dalam usaha-usaha keselamatan, kebersihan dan
keindahan.
o
Menyemai
unsur-unsur keselamatan, kebersihan dan keindahan di sekolah-sekolah.
Dalam usaha untuk menceriakan kawasan sekolah,
kerjasama daripada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan pihak-pihak lain
termasuk Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) juga diperlukan. Selain itu, sekolah
juga dapat memupuk budaya penyayang di antara waris, guru, para pentadbir dan
murid-murid dengan menubuhkan Tabung Penyayang untuk membantu murid-murid yang
tidak berkemampuan.
Comments
Post a Comment