Pengurusan Sumber Bengkel Kemahiran Hidup

Konsep Bengkel Kemahiran Hidup

Pengurusan sumber bengkel melibatkan perancangan dan pengendalian bengkel yang meliputi proses-proses menyediakan kemudahan asas, penyusunan ruang untuk peralatan utama, penyusunan perabot di dalam ruang kerja, kedudukan stor, laluan keselamatan dan penggunaan warna di dalam bengkel yang boleh melahirkan suasana yang kondusif dan pelajar yang positif. Pusat bagi amali pengajaran dan pembelajaran subjek kemahiran hidup adalah di dalam bengkel kemahiran hidup.

 

Prinsip-Prinsip Dan Tujuan Pengurusan Bengkel

Menurut Kamus Dewan Edisi ke-3, pengurusan ditakrifkan sebagai perihal kerja dan sebagainya. Manakala menurut Brech (1957), pengurusan ialah proses sosial yang merangkumi perancangan, kawalan, penyelarasan dan dorongan, Ia juga merupakan usaha koperatif bagi mencapai objektif dan matlamat yang telah ditentukan. Pengurusan bengkel yang sistematik amat diperlukan bagi memastikan kelancaran pelajaran dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.

 

Antara tujuan dan kepentingan pengurusan bengkel adalah seperti berikut:

·        Mengelakkan pembaziran masa dan tenaga serta menjimatkan wang.

·        Mewujudkan keselamatan bengkel, alatan, dan bahan.

·        Mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang berkesan, sekaligus mewujudkan suasana bengkel yang kondusif.

·        Menghasilkan produk yang lebih berkualiti.

·        Mengelakkan daripada berlakunya kemalangan.

·        Mengurangkan kos pengeluaran dan pembaziran.

·        Menjimatkan masa bekerja.

·        Boleh dijadikan kebanggaan guru kerana menarik untuk dipandang.


Jenis-Jenis Bengkel Kemahiran Hidup

Bengkel kemahiran hidup terbahagi kepada tiga bengkel utama iaitu bengkel kemahiran manipulatif, bengkel pertanian, dan bengkel ekonomi rumah tangga. Di antara ketiga-tiga bengkel ini, bengkel kemahiran manipulatif yang paling banyak komponen dan paling sukar penyenggaraannya kerana ia mempunyai pelbagai alatan, bahan dan mesin. Di samping itu, bengkel kemahiran manipulatif turut dipecahkan kepada empat jenis bengkel iaitu bengkel kerja kayu dan logam, bengkel kerja paip asas, bengkel elektrik dan elektronik serta bengkel enjin.

            Terdapat beberapa aspek yang perlu diambil kira dalam perancangan dan pengurusan bengkel ini. Antara aspek-aspek tersebut ialah :

Ø  Ruang

Ø  Susun Atur

Ø  Keselamatan

Ø  Bidang Tugas

Ø  Penyenggaraan Bengkel

           

                  Ruang

            Saiz bengkel adalah bergantung kepada jenis kerja yang akan dilakukan di dalamnya.     Keluasan bengkel yang sesuai ialah 20meter x 25meter. Antara ciri-ciri keluasan bengkel yang sesuai ialah :

·        Boleh menampung bilangan pelajar seramai 20 orang atau lebih

·        Membolehkan seseorang bergerak dengan bebas di dalamnya

·        Lantai mestilah diperbuat dari bahan tahan lasak, mudah dibersihkan dan tidak menampung habuk serta tidak licin.

·        Mempunyai tingkap yang besar untuk membenarkan cahaya masuk sebanyak mungkin serta pengudaraan bebas.

·        Ada sebuah stor atau bilik bagi menyimpan bahan-bahan, alatan dan projek.

Susun Atur

·        Rak-rak dan panel alatan dan kelengkapan mudah digunakan

·        Rak-rak simpanan bahan binaan projek boleh menempatkan dengan baik

·        Rak-rak bahan bantu mengajar yang kemaskini dan pelbagai

·        Memudahkan kerja-kerja penyelenggaraan dilakukan

Keselamatan

·        Menyediakan bahan perlindungan dan pakaian kerja bagi melindungi badan

·        Mengadakan alat pemadam api yang berfungsi

·        Menyediakan peti pertolongan cemas dan tempat rawatan

·        Memaparkan nombor telefon panggilan kecemasan seperti Bomba, Ambulans, Polis dan sebagainya.


                Bidang Tugas Bengkel Kemahiran Hidup

                1.Tugas Pengetua atau Guru Besar

Ø  Mengurus bengkel sepenuhnya.

Ø  Memimpin kurikulum dan aspek profesional yang berkaitan.

Ø  Menyediakan keperluan asas bengkel.

Ø  Memastikan amalan keselamatan dipatuhi pada setiap masa.

Ø  Memastikan tindakan diambil untuk setiap kemalangan yang berlaku dan mengenalpasti cara bagi mengelakkan dari berlakunya kemalangan.


               2.Tugas Ketua Panitia

Ø  Menyelia dan memastikan segala kemudahan fizikal bengkel berfungsi dan menepati ciri-ciri keselamatan

Ø  Memastikan segala kelengkapan bengkel adalah bersih dan selamat serta penyelenggaraan dilaksanakan.

Ø  Merancang dan menyediakan peraturan keselamatan, kelengkapan pencegahan kebakaran, peti pertolongan cemas dan latihan kecemasan.

Ø  Mengurus dan memastikan penyemakan stok bengkel dibuat sekurang-kurangnya enam bulan sekali atau setahun sekali.

Ø  Merekod segala stok bekalan pejabat, inventori termasuk kerja hapus kira, dan pelupusan.


              3.Tugas Guru-Guru Kemahiran Hidup

Ø  Membantu dan merancang anggaran perbelanjaan.

Ø  Membantu dalam kerja penyenggaraan dan penyimpanan peralatan.

Ø  Membantu merekod dan mengemas kini stok serta dokumentasi.

Ø  Menyelaras dan mematuhi jadual penggunaan bengkel serta peka terhadap ancaman keselamatan.

Ø  Menentukan peralatan yang selamat untuk digunakan.

Ø  Memastikan pelajar membuat amali secara sistematik.


              4.Tugas Formen Atau Ketua Kelas

Ø  Membantu guru mengendalikan aktiviti dalam bengkel.

Ø  Memastikan pelajar mematuhi peraturan disiplin di dalam bengkel.

Ø  Memastikan setiap kumpulan menjalankan tugas mengikut jadual.

Ø  Memeriksa setiap alatan yang digunakan telah disimpan dengan teratur.

Ø  Melaporkan sebarang kerosakan atau kehilangan kepada guru.


            Penyenggaraan Bengkel

            Penyenggaraan ialah melakukan aktiviti menjaga atau servis sesuatu perkakasan, alatan, mesin mudah alih, perabot atau bangunan supaya sentiasa berada dalam keadaan baik dan berfungsi dengan sempurna. Penyenggaraan terbahagi kepada dua bahagian utama jenis senggaraan iaitu seperti:

                           I.          Senggaraan Kawalan

Senggaraan paling berkesan kerana senggaraan ini dilakukan sebelum peralatan, mesin dan bangunan menjadi rosak. Ia dilakukan secara berterusan dari semasa ke semasa mengikut jadual senggaraan yang telah ditetapkan.

 

                          II.          Senggaraan Pembetulan

Senggaraan ini hanya dilakukan selepas sesuatu peralatan itu rosak. Kerja-kerja senggaraan ini tidak akan dilakukan selagi tiada kerosakan yang berlaku. Biasanya senggaraan ini dilakukan ke atas peralatan yang kecil dan tidak digunakan terlalu kerap.

 

REKA BENTUK BENGKEL YANG BERKESAN

            Bengkel yang menarik dan tersusun dapat membantu murid dalam keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Murid dapat melaksanakan amali yang dirancangkan dengan baik jika semua peralatan mencukupi dan suasana dalam bengkel yang kondusif. Antara ciri yang perlu diambil kira dalam pengurusan bengkel adalah seperti berikut:

1.Pelan Lantai Bengkel

·        Pelan lantai proses

·        Pelan lantai produk

·        Pelan lantai gabungan

2.Kemudahan pengajaran dilengkapi dengan ruang tunjuk cara dan pengajaran.

3.Digalakkan menggunakan bengkel kalis bunyi bagi mengelakkan kebisingan

4.Penggunaan warna yang cerah supaya bengkel tidak kelihatan suram dan gelap.

5.Penambahan sumber cahaya dalaman,lampu dibuka Ketika kerja amali dijalankan.

6.Dari segi kebersihan, pengudaraan yang baik supaya bengkel tidak mengumpul haba dan mendapat udara asli.

 

PERATURAN KESELAMATAN AM BENGKEL

Murid-murid mesti mematuhi peraturan di dalam bengkel supaya tidak berlaku kejadian yang tidak diingini. Peraturan tersebut adalah seperti berikut:

1.Dapatkan kebenaran guru sebelum masuk atau keluar dari bengkel

2.Beratur terlebih dahulu diluar bengkel sebelum menerima arahan masuk dari guru

3.Dilarang sama sekali membawa beg masuk ke dalam bengkel.

4.Pastikan tingkap dibuka untuk mendapatkan pengudaraan yang baik dan pencahayaan

   mencukupi

5.Labelkan semua peralatan dan bahan

6.Ambil tindakan keselamatan dengan segera jika berlaku kemalangan

7.Bersihkan meja dan bengkel setelah selesai melakukan aktiviti.

8.Pastikan bahan dan peralatan serta bahan dijaga baik dan sempurna.

Comments

Popular posts from this blog

Pengurusan dan Pentadbiran Sekolah

Pengurusan Stor Sukan