PENGURUSAN PUSAT SUMBER
KONSEP
PUSAT SUMBER
Pusat
sumber sekolah merupakan satu pusat yang memuatkan koleksi maklumat dan sumber
– sumber ilmu dahulu dan kini untuk digunakan oleh pelajar. Selain itu, pusat
sumber perlu diurus secara sistematik agar dapat menarik minat pelajar dan
bertujuan untuk memupuk tabiat membaca dan pembelajaran sepanjang hayat selaras
dengan aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Pusat sumber juga merupakan
satu tempat untuk mengakses maklumat bersepadu yang mengandungi pelbagai sumber
pendidikan dalam bentuk bahan bercetak, bukan bercetak dan digital. Ia juga
merupakan tempat untuk warga sekolah berkumpul, berunding, memilih, dan menggunakan alat pengajaran dalam
meningkatkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran.
OBJEKTIF
PUSAT SUMBER
Memudahcara
perancangan dan perlaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dan juga
menampung perbezaan dalam gaya PdP melalui penyediaan dan kesaksamaan akses
kepada pelbagai bahan, sama ada bercetak, tidak bercetak dan juga secara digital.
Mempertingkatkan mutu PdP di kalangan guru dan pelajar mereka. Melatih para
pelajar menggunakan perkhidmatan mengesan maklumat, membuat rujukan, dan
menggunakan peralatan. Selain itu, menyediakan guru yang mempunyai akses kepada
maklumat kurikulum dan bahan-bahan berkaitan pembangunan profesional di dalam dan di luar sekolah dan juga
berpeluang untuk berkerjasama, merancang, melaksana dan menilai program
pembelajaran yang mengintegrasikan sumber.
FUNGSI
PUSAT SUMBER
Mewujudkan satu penyelarasan dan kesinambungan
dalam pengurusan dan pentadbiran pusat sumber. Seterusnya, menyediakan dan
mempromosibahan bacaan dan sumber yang berkualiti serta berperanan sebagai
tempat untuk memperkembangkan kurikulum dan kokurikulum institusi pendidikan.
Pusat sumber juga sebagai tempat penerangan, penyebaran maklumat serta sumber
dan tempat untuk memperolehi alat dan bahan pelajaran dan pengajaran. Selain
itu, memastikan kelancaran pengurusan peminjaman dan pemulangan buku di pusat
sumber.
CIRI-CIRI
PUSAT SUMBER YANG BERKESAN
Lokasi
pusat sumber memainkan peranan yang paling penting. Lokasi di tengah - tengah
kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi dan tidak terpisah dari mana -
mana bahagian sekolah. Gru dan pelajar perlu tahu dan mengenali staf yang mengurus
pusat sumber. Terdapat berbagai aktiviti galakan penggunaan pusat sumber
dijalankan sepanjang tahun.Hal ini
demikian kerana, dengan adanya aktiviti berkaitan pusat sumber dapat
menggalakkan pelajar menggunakan pusat sumber dengan kerap.
Guru
dan pelajar merasa senang dan sedia ke pusat sumber untuk mendapat bahan , alatan dan maklumat. Mempunyai
koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik juga adalah salah satu
ciri-ciri pusat sumber yang berkesan .Perkhidmatan dan koleksi pusat sumber
digunakan sepenuhnya dalam proses pengajaran -
pembelajaran. Guru dan pelajar perlu memahami peranan pusat sumber sebagai satu
khidmat bantu kurikulum.
KOMPONEN
PENGURUSAN SUMBER
v Pengurusan
infrastuktur
v Pengurusan
sumber manusia
v Pengurusan
kewangan
v Pengurusan
sumber pengajaran dan pembelajaran
v Pengurusan
pusat sumber
BAHAN DAN PERKAKASAN
1. Bahan
Bercetak
· Buku
– fiksyen, bukan fiksyen, rujukan ( atlas, ensiklopedia, kamus, dll ), buku
teks dan sebagainya.
· Bukan
Buku – Majalah, surat khabar, risalah dan sebagainya.
2. Bahan
Bukan Bercetak
· Alat-Alat
( hardware )
i.
Alat Tayangan
-
Projektor Overhead (OHP)
-
Projektor Slaid
- Projektor Filem Jalur
ii.
Alat-Alat Bukan Tayangan
-
Papan
Tulis
-
Papan Magnet
-
Papan Pamer
-
Papan Kenyataan
iii.
Alat-Alat Audio
-
Radio
-
Sistem Pembesar Suara ( PA System)
-
Pemain CD
iv.
Alat-alat Pandang Dengar ( Audio-Visual )
-
TV dan VCR
-
Pemain VCD
-
Komputer Multimedia
-
Projektor LCD
-
Komputer
v.
Perkakasan Sokongan Lain
-
Kamera Video dan Fotografi
-
Mesin Fotostat
-
Mesin Laminate
-
Pengimbas
-
Transparency Maker
-
Scanner
· Bahan-Bahan
/ Perisian ( Software )
-
Lutsinar
-
Filem Fotografi
-
Filem Jalur
-
Pita Audio
-
Pita Video
-
Piring Hitam
- Cakera Padat
· Bahan
Dua Dimensi
-
Peta
-
Gambar
-
Carta
-
Gambar
-
Gambarajah
-
Kad-Kad Cantuman / Imbasan
· Bahan
Tiga Dimensi
-
Glob
-
Topeng
-
Contoh-contoh spesimen
-
Akuarium
· Bahan-Bahan
Beraneka Media
-
Kit Pembelajaran
-
Permainan
Pendidikan
-
Pukal Pembelajaran ( aneka media )
CARA PENGGUNAAN SUMBER
PEMBELAJARAN
v Sesuai
dengan situasi pembelajaran
v Merancang
penggunaan sumber pembelajaran
v Membimbing
pelajar menggunakan sumber pembelajaran berpusatkan murid
KOMPONEN PEMBELAJARAN
BERASASKAN SUMBER
v Buku
teks
v Aktiviti
penelitian
v Pencarian
bahan dari pelbagai sumber
v Latihan
penyelesaian masalah
v Penggunaan
alat pandang dengar
KEPENTINGAN PENGURUSAN
SUMBER
v Merangsang
minat pelajar
v Menyediakan
pengalaman sebenar
v Melibatkan
pelajar belajar secara aktif
v Memberi
peluang kepada pelajar untuk mencari maklumat
RUMUSAN
Pusat
sumber yang berkesan akan menggalakkan proses pembelajaran berasaskan sumber.
Pusat sumber sekolah memainkan peranan yang besar dalam memastikan konsep
pembelajaran berasaskan sumber berlaku di kalangan warga sekolah dan masyarakat
setempat. Oleh itu, pusat sumber sekolah perlulah menyediakan maklumat yang
mencukupi dan terkini, memudahkan maklumat tersebut dicapai dan dapat
menyediakan kemudahan kepada pengguna pusat sumber untuk mendapatkan maklumat
dari sumber yang lain.
Comments
Post a Comment